onsdag 15 augusti 2007

Det ska bli ett sant nöje att döda dig av Magdalena Graaf

Magdalena Graafs självbiografi Det ska bli ett sant nöje att döda dig kommer väl aldrig att vinna några litterära priser men det är är en gripande berättelse som berörde mig från första sidan. Boken handlar om Magdalenas flykt från ett förhållande med en man som ständigt misshandlade och hotade henne. Med hjälp av vänner och familj kunde hon och hennes son ta sig ur detta förhållandet, och sen får man följa hennes väg till kändisvärlden.

Jag, liksom alla andra..., hade tidigare åsikter om systrarna Graaf och hade satt en bimbostämpel på dem. Boken fick mig att till viss del förstå varför Magdalena valde den vägen och det fick mig nog också att skämmas lite för att jag har varit så fördomsfull. :-(

En lättläst bok där språket är väldigt enkelt och den känns väldigt ärlig.

Betyg: 3

Inga kommentarer: